Tijdige begeleiding bij fusie scheelt kosten

Steeds meer organisaties gaan samenwerken, in een toenemend aantal gevallen zelfs fuseren. Bent u bestuurder van een vereniging of stichting die dergelijke plannen heeft? Wees dan alert op de reeks formaliteiten die hierbij gelden. Het maakt ook heel wat uit of het om een vereniging of om een stichting gaat. Belangrijkste formele verschil is de mate van inspraak. Waar moet u op letten?


Fuseren is een emotioneel proces. De vertrouwde organisatie verdwijnt, gaat in een heel nieuwe context deel uitmaken van een groter geheel. Als bestuurder hebt u de stap misschien al lang gemaakt, dat geldt niet voor heel veel andere betrokkenen, zoals leden of donateurs. Er kan pas sprake zijn van een succesvolle fusie als u ook overige betrokkenen bij uw organisatie mee krijgt in het proces.

In de praktijk werken verenigingen en stichtingen al regelmatig samen. Voor de meeste fuserende instellingen zijn gedeelde belangen een belangrijke drijfveer. Voordat u beslist of u de weg van samenwerking of fusie op gaat, is een afweging van voor- en nadelen niet onverstandig. Laat u goed informeren over de mogelijkheden en verschillen bij fusie of samenwerking.

Elke fusie heeft zo zijn juridische en fiscale haken en ogen. De regels rondom besluitvorming zijn daar slechts een klein voorbeeld van. Er gelden tal van juridische en fiscale regels waar u aan moet voldoen. Zorg al in een vroeg stadium voor deskundige begeleiding. Dat scheelt u later in het traject allerlei vervelende herstelwerkzaamheden of nieuwe vergaderingen, het bespaart u uiteindelijk zelfs kosten.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden, een plan van aanpak of de juridische en fiscale gevolgen van een fusie? Bel ons of klik op de link onder het kopje “Meer informatie” en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.