Fiscaal gunstige inbreng onderneming in BV

Het inbrengen van uw eenmanszaak, VOF of maatschap in een besloten vennootschap (BV) is in veel gevallen fiscaal aantrekkelijk. U kunt daarbij kiezen voor ruisende inbreng of voor geruisloze inbreng. Wat is ruisend en geruisloos? Wat zijn de verschillen? En welke fiscale termijnen zijn belangrijk?

Ruisende inbreng

Als u uw onderneming ruisend in de BV wilt inbrengen, kiest u fiscaal gezien voor het staken van uw huidige onderneming. U moet dan inkomstenbelasting betalen over de stille en fiscale reserves en over de goodwill van uw bedrijf. Op de hieruit voortvloeiende winst mag u de stakingsaftrek in mindering brengen. Ook mag u een deel van de stakingswinst in een lijfrente storten.

Wilt u uw onderneming op 1 januari 2013 in een BV inbrengen, dan hebt u, op basis van de balans per 31 december 2012, de tijd tot 31 mei 2013. Denk u langer tijd nodig te hebben, dan moet u voldoen aan de volgende fiscale termijnen:

1. Uiterlijk op 31 maart 2013 moet de intentieverklaring of voorovereenkomst zijn geregistreerd bij de Belastingdienst (termijn: 3 maanden).
  2. De BV moet uiterlijk op 30 september 2013 zijn opgericht en de onderneming daarin zijn ingebracht (termijn: 9 maanden).
Geruisloze inbreng

U mag uw bedrijf ook geruisloos inbrengen. Uw onderneming gaat dan onder dezelfde boekwaarden over in de BV. U hoeft op het moment van inbreng geen belasting te betalen over de fiscale en stille reserves en goodwill.

Ook hierbij hanteert de Belastingdienst fatale termijnen. Een voorbeeld maakt die termijnen duidelijk. Wilt u uw onderneming met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 in de BV inbrengen, dan hebt u, op basis van de balans per 31 december 2011, nog de tijd tot 31 mei 2012. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan is er nog een andere optie waarbij u moet voldoen aan de volgende termijnen:

1. Uiterlijk op 30 september 2012 moet de intentieverklaring of voorovereenkomst zijn geregistreerd bij de Belastingdienst (termijn: 9 maanden).
  2. De BV moet uiterlijk op 31 maart 2013 zijn opgericht en de onderneming daarin zijn ingebracht (termijn: 15 maanden).

Wilt u meer weten over inbreng van uw onderneming in een BV? Bel ons! Wij helpen u bij het beoordelen van de mogelijkheden.